۲۷ آذر ۱۳۸۶

حذف صفر از پول ملی
من شخصاً مشکلی با حذف صفر از پول ملی ندارم، به شرطی که ارزش پول ما به ثبات نسبی رسیده باشد. در غیر اینصورت حذف سالانه یک صفر از پول ملی خیلی مسخره بنظر می رسد.
از آنجا که تمام کشورهایی که من می شناسم دارای پول ملی و نیز پول خرد ملی هستند (یورو و سنت و یا دلار و سنت و ...) و این امر در کشور ما وجود ندارد (پول رسمی ما تنها ریال است و تومان اصلاً وجود ندارد). می توان از این امر استفاده کرد و مثلاً پول خرد را همان تومان نگاه داشت (به این ترتیب مردم نیازی به تبدیل قیمت ها برای مقایسه با قیمت های قبل از تغییر واحد پولی نخواهند داشت) و واحد اصلی را (حالا با هر نامی، یادم هست چندین سال پیش، زمان آقای رفسنجانی و شهرداری کرباسچی، واحد پولی "نور" مطرح شده بود) معادل 100 تومان قرار داد. یعنی مثلاً هر 100 تومان می شوند 1 نور.
در این صورت قیمت یورو خواهد بود 12 نور و هزینه جابجایی با تاکسی برای مسیری که تابحال 2000 ریال و یا 200 تومان میدادیم، تنها 2 نور (یا همان 200 تومان) خواهد بود.
خیلی جالبه نه، اصلاً آدم عادن نداره اینقدر رقم پرداختی پایین باشه. اونوقت دولت وقت هم می تونه بگه که نرخ تورم به -1532% یا یه چیزی تو این مایه ها رسیده (: