۰۳ دی ۱۳۸۶

ابعاد و زوایای مختلف حقیقت


برداشت ما از حقیقت یک "موضوع" به پیچیدگی آن موضوع، توان ما در تجزیه و تحلیل موضوع و زاویه دید ما به موضوع بستگی دارد.
به عنوان مثال اگر ما یک دایره (2 بعدی) را در نظر بگیریم و فرض بگیریم که اشخاص A و B هر دو توان دید 2 بعدی داشته باشند، هر دو شخص موضوع مورد بحث (دایره) را به صورت دایره می بینند.
حال اگر یک استوانه ایستاده را در نظر بگیریم و اشخاص A و B مجدداً هر دو توان دید 2 بعدی داشته باشند و فرضاً شخص A از بالا و شخص B از کنار به استوانه نگاه کنند، شخص A یک دایره و شخص B یک مستطیل خواهد دید، حال آنکه موضوع مورد بحث هر دو شخص همان استوانه است. یعنی برداشت آنها از حقیقت موضوع استوانه به زاویه دید آنها بستگی دارد.
اما اگر شخص C توان دید 3 بعدی داشته باشد، استوانه را به همان صورت استوانه خواهد دید (از هر زاویه ای به استئانه نگاه کند).
حال می توان بعد دیگری مانند زمان را نیز در نظر گرفت. به عنوان مثال اگر استوانه ما از جنس یخ باشد و در زیر آفتاب قرار گرفته باشد و اشخاص C و D هر دو توان دید 3 بعدی داشته باشند اما از بعد چهارم زمان غافل باشند، استوانه ای که شخص C می بیند با استوانه ای که شخص D نیم ساعت بعد می بیند متفاوت خواهد بود.
البته در این مثال ما درباره یک استوانه صحبت کردیم. در مورد موضوعات دیگر، مانند بحث درباره یک واقعه تاریخی یا برداشت از یک متن و یا ...، ما شاید شاهد ده ها یا صدها و یا بیشتر بعد مختلف و در نتیجه دیدگاه مختلف خواهیم بود. این ابعاد و زوایای دید می توانند به موارد متعددی مانندپیچیدگی موضوع، مکان، زمان، خصوصیات اخلاقی شخص ناظر، علم ناظر از موضوع و ... بستگی داشته باشند.
البته پذیرفتن اینکه ممکن است شخصی برداشتی از موضوعی داشته باشد که با برداشت ما متفاوت است به این معنی نیست که به برداشت خودمان از موضوع اطمینان نداریم و یا برداشت دیگری را ترجیح داده ایم.
ممکن است برداشت ما از یک موضوع، متفاوت باشد...