۱۵ بهمن ۱۳۸۶

آزمایش موشک ماهواره بر ایرانی



















موشك ماهواره‌بر ايراني با نام «سفير» با خواندن دعاي «اللهم عجل لوليك الفرج» به وسيله رئيس‌جمهور شليك شد.

به گزارش فارس، محمود احمدي‌نژاد، رئيس‌جمهور كشورمان هنگام شليك موشك ماهواره‌بر سفير از پايگاه پرتاب فضايي ايران گفت: در سايه الطاف حضرت بقيه‌الله و با گراميداشت ياد و خاطره امام و شهيدان و شهداي عظيم‌الشأن انقلاب، اجازه پرتاب كاوشگر 1 را صادر مي‌‌كنم و اميدوارم گام بلندي در پيشرفت بشريت و تعالي مادي و معنوي ايران عزيز باشد.

اين موشك، يك راكت كاوشي است كه از جمله مقدمات اوليه پرتاب ماهواره به مدار است و وظيفه شناسايي محيط پروازي ماهواره‌ها پيش از پرتاب را انجام مي‌دهد.
اين موشك شامل بيش از ده هزار تنوع قطعه در اجزاي گوناگون، اعم از موتور، بدنه، هدايت و كنترل است كه كارشناسان رشته‌هاي دانشگاهي در ده سال گذشته، ساخت همه اجزاي آن را بومي كرده و اينك صنايع هوافضاي جمهوري اسلامي، قادر به ساخت كامل آن است.

يك محصول از اين نوع موشك در مركز سازمان هوافضاي وزارت دفاع كه محل افتتاح نخستين سامانه فضايي ايران است، قرار داده شده تا رسانه‌ها و مسئولان از اين دستاورد بزرگ كشور بازديد كنند.
قرار است ماهواره بومي «اميد» طی سال جاری، با موشك ماهواره‌‌بر ساخت كشورمان و از پايگاه پرتاب فضايي ايران به مدار پرتاب شود.
مراسم شليك اين موشك به صورت زنده و از محل پايگاه پرتاب فضايي ايران و در حضور رئيس‌جمهور و جمعي از مسئولان لشكري و كشوري توسط صداوسيماي جمهوري اسلامي براي مردم ايران و جهان پخش شد.

احتمالاً این موفقیت نیز با شک و تردید برخی کشورها (بخصوص کشورهای غربی) مواجه خواهد شد و این کشورها ادعا خواهند کرد که از این تکنولوژی برای پرتاب موشک های دارای کلاهک هسته ای نیز می توان استفاده کرد.
همانطور که غنی سازی اورانیوم نیز می تواند کاربردی دوگانه داشته باشد و برای نیروگاه هسته ای و یا کلاهک هسته ای مورد استفاده قرار گیرد.
اگر ایران به طور موقت غنی سازی را متوقف کند چه اتفاقی خواهد افتاد؟
آیا این کشورها آن وقت خواهان توقف برنامه موشکی و ماهواره ای ایران خواهند شد؟
در مورد مهندسین مکانیک و فیزیک چطور؟ این علوم هم می توانند کاربرد دوگانه داشته باشند و ممکن است از این مهندسان برای ساخت تأسیسات غنی سازی اورانیوم در ایران استفاده شود! آیا باید تحصیل ایرانیان در این رشته ها را ممنوع کرد؟
بسیاری از مردم ایران چنین فکرهایی در سر دارند، حال چه موافق برنامه هسته ای نظام جمهوری اسلامی ایران باشند و چه مخالف آن، حتی ممکن است برنامه هسته ای اصلاً برایشان مهم نباشد.

یادم هست در زمان جنگ ایران-عراق، ایران در تحریم قرار داشت (از سوی همین کشورهای غربی) و امکان واردات محصولات و مواد اولیه ای که می توانستند کاربرد دوگانه داشته باشند ممنوع بود. به همین دلیل در مورد بسیاری از کالاها کمبود وجود داشت. یکی از این مواد، مواد اولیه تولید چسب بود که امکان استفاده آنها در بمب های شیمیایی نیز وجود دارد. به هر حال همین کمبودها زندگی را سخت تر از چیزی که باید باشد می کند.
اما چه کسی از صلاح های شیمیایی استفاده کرد؟
چه کسی جنگ را آغاز کرد؟
....

اما همین تحریم ها باعث شد کشورمان در بسیاری زمینه ها به خودکفایی برسد و دیگر نیازی به واردات این محصولات از کشورهای دیگر نداشته باشد.














فیلم پرتاب موشک کاوشگر 1 ایران به فضا: