۱۸ بهمن ۱۳۸۶

مصاحبه سایت آلمانی گزارشگر الکتریکی با حسین درخشان (قسمت دوم)

دین یکی از بهانه ها برای سانسور بسیاری از سایت های اینترنتی می باشد. از جمله سایت های نسبتاً ساده و غیر تحریک آمیزی مانند YouTube، Orkut و Flickr. من احتمال می دهم که آنها فکر می کنند که جوانان با استفاده از این سایت ها، امکان برقراری رابطه و انجام امور غیر شرعی را می یابند. مثال YouTube در اینجا بسیار بجاست. من کاملاً مطمئن نیستم، زیرا جریان همین چند وقت پیش می باشد. جوانان ایرانی می توانستند از طریق این سایت، کلیپ های پورنو تماشا کنند.
نکته جالب در مورد بلاگ در ایران این است که دولت و مردم مذهبی و طرفدار دولت نیز بلاگ را به عنوان تحدید نگاه نمی کنند. بلاگ ها بومی شده اند. ما شاهد بلاگ های مذهبی و طرفدار دولت هستیم. در حوزه های علمیه دوره های بلاگ نویسی برای طلاب ارائه می گردد. به این ترتیب ما شاهد علاقه مندی از این سوی جامعه هستیم و از طرفی دانشجویان هنر و قشر متمایل به غرب (از نظر سبک زندگی) در شمال شهر نیز به این موضوع علاقه دارند. به این دلیل بلاگ نویسی، فکر و اندیشه پشت بلاگ، یا این رسانه یا تکنولوژی جدید یا هر نامی که می خواهید بر آن بگذارید، ماندگار خواهد بود. ماندگاری آن تضمین شده است، زیرا دولت یا مردم آن را پدیده ای غربی نمی بینند. ایرانیزه شده است. بومی شده است و این فوق العاده است. زیرا بسیاری از رسانه های دیگر موفق به این کار نشدند. مانند تلویزیون ماهواره ای. این کانال ها برنامه هایی پخش کردند که مردم مذهبی را ایزوله و یا خشمگین می کرد. این اتفاق در بلاگ ها نیفتاد. به همین دلیل هر کسی با بلاگ ها احساس نزدیکی و راحتی می کند. هر کسی برای هدف خودش از بلاگ استفاده می کند. تعداد بلاگ هایی که فیلتر می شوند در مقایسه با حجم انبوه بلاگ های فارسی، که البته ظاهراً بسیاری از آنها فعال نیستند، زیاد نمی باشد. تنها کسر ناچیزی فیلتر می گردد. یعنی کاملاً برعکس چیزی که در رسانه ها نمایش داده می شود. دائماً شنیده می شود که مثلاً 20 نفر بخاطر بلاگ هایشان دستگیر شدند؛ بلاگ نویسی بسیار تحریک کننده می باشد و ممکن است بخاطر آن به زندان بیفتی. اما اینها حقیقت ندارد. افراد زیادی هستند که درباره سیاست و جامعه بلاگ می نویسند و هیچگونه مشکلی ندارند. برخی افراد به دلایل دیگری دستگیر شدند که البته صاحب بلاگ نیز بودند. اما رسانه های غربی و بخصوص رسانه های انگلیسی زبان، جریان را به گونه ای نشان می دهند که گویی بخاطر بلاگ هایشان دستگیر شده اند. اگرچه این بلاگ ها روزانه بیش از 30-40 بازدیدکننده نداشتند.

دولت ایران به تازگی سرعت اینترنت را به 128 Kbit/s کاهش داده است. این امر چه تأثیری بر جنبش بلاگ دارد؟

کل جنبش در زمان مودم ها و اتصالات کم سرعت اینترنتی شکل گرفت. از این رو خطوط باند پهن چیزی را عوض نخواهند کرد. فکر می کنم دلیل اینکه دولت نگران خطوط باند پهن است، چیزی که بیش از همه از آن می ترسند، این است که مردم از طریق Proxy-Server ها و روش های دیگر، فیلترینگ را دور بزنند. و تنها راه موفقیت واقعی در این زمینه، استفاده از خطوط پرسرعت می باشد. در غیر این صورت نمی توان به کسی برای دور زدن فیلترینگ کمک کرد. من پیشنهادی دارم که روی آن کار نیز کرده ام، اما متأسفانه تجار و سرمایه دارانی که بتوانم این موضوع را با آنها در میان بگذارم، نمی شناسم. فکر می کنم یک Peer-to-Peer RSS Reader راه حل بسیاری خوبی در برابر سانسور باشد. زیرا از P2P استفاده می کند که یک تکنولوژی قدرتمند می باشد و نیز RSS-Feed که همه کارها را ساده کرده است. به هر حال اگر کسی به این ایده علاقه مند شده است، این امر می تواند برای ایرانیان و چینی ها و میلیون ها انسان دیگر کمک بزرگی باشد.

چرا به اسرائیل سفر کردی؟
.... لینک مصاحبه صوتی-تصویری (به زبان انگلیسی و زیرنویس آلمانی): http://www.elektrischer-reporter.de/index.php/site/film/33/