۲۱ بهمن ۱۳۸۶

آیا در ایران کسی بخاطر وبلاگ نویسی دستگیر شده است؟

من چند روز پیش در سایت آلمانی زبان http://www.elektrischer-reporter.de، مصاحبه ای دیدم از آقای حسین درخشان که مصاحبه جالبی بود (البته مصاحبه قدیمی تر و مربوط به اوایل سال 2007 می باشد). با اجازه سایت آلمانی، ترجمه فارسی مصاحبه را در وبلاگ خودم (http://www.aaghaapesar.blogspot.com) منتشر کردم (در 3 قسمت).
آقای درخشان در جایی اشاره می کنند به این نکته که در ایران کسی به خاطر وبلاگش دستگیر نشده است، ممکن است کسانی دستگیر شده باشند و دارای وبلاگ هم بوده باشند، اما دستگیریشان ربطی به وبلاگشان ندارد و ...( http://aaghaapesar.blogspot.com/2008/02/blog-post_07.html).

برای اینکه نظر آقای امید معماریان که به هر حال تجربه وبلاگ نویسی و دستگیری در ایران را دارد را هم بدانم، نظر ایشان را هم جویا شدم که جهت اطلاع در اینجا منتشر می کنم:
افرادی بوده اند که هنگام دستگیری، موضوع وبلاگشان جزو موضوعات بازجویی بوده است. البته کسانی که دستگیر می شوند همیشه باید در مورد موضوعات متنوعی پاسخگو باشند، از مسائل شخصی تا مسائل حرفه ای. این حرف دقیق نیست که کسی بخاطر فلان و بهمان دستگیر نشده باشد. دوم آنکه مجموعه ای از تأثیرگذارترین افرادی که بلاگ می نویسند، یا اکتیویست هستند یا ژورنالیست و به هر حال یک حوزه تأثیرگذاری دارند. بلاگ برای آنها جایی است که حرف هایشان را هم می زنند و تأثیرگذاریش چند برابر می شود. بنابراین چیزی جدانشدنی از هم است. چه افراد خوششان بیاید چه نیاید.

(لینک اصلی پاسخ آقای معماریان: http://www.memarian.info/comments.asp?blog=-1371578375#-1707401081)