۱۲ بهمن ۱۳۸۶

نام مجعول "خلیج عربی" به google earth نیز کشیده شد!


اگر در google earth به دنبال خلیج فارس بگردید، شاهد 2 نام خواهید بود. "خلیج فارس" و "خلیج عربی".
نام خلیج عربی برای اولین بار در جریان جنگ اعراب-اسرائیل بکار برده شد.
در طی جنگ 8 ساله ایران-عراق (دفاع مقدس) نیز که اکثر کشورهای عربی منطقه به جانبداری از عراق (صدام حسین) پرداختند، بارها از این نام جدید استفاده شد. از آنجا که اکثر کشورهای عربی منطقه نسبت به ایران رابطه بهتری با غرب و بخصوص آمریکا دارند، رسانه های غربی که قوی ترین رسانه های فعلی جهان هستند، رفته رفته گرایش بیشتری به نام خلیج عربی پیدا می کنند.
حال حتی در گوگل ارث نیز در کنار نام خلیج فارس، خلیج عربی نیز نمایش داده می شود.
این در حالی است که حتی سازمان ملل نیز با توجه به نام تاریخی این خلیج، از نام خلیج فارس استفاده می کند و آن را پیشنهاد می کند.


چند سال پیش نیز اتفاق مشابهی رخ داد. در چاپ هشتم اطلس جهانی National Geographic در کنار نام "خلیج فارس"، در پرانتز "خلیج عربی" درج شده بود. همچنین در کنار جزایر ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ نیز در پرانتز درج شده بود "اشغال شده توسط ایران".

در اولین عکس العمل، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران رسماً اعتراض نمود و از ورود تمامی خبرنگاران National Geographic به ایران جلوگیری نمود.
National Geographic نیز در مقابل اعلام نمود که نام اصلی این خلیج همواره "خلیج فارس" بوده است، اما از مدت ها پیش نام دوم مناطق نیز در پرانتز و پشت نام اصلی آنها درج می گردیده است.
به عنوان مثال برای دریای مابین ژاپن و کره، نام اصلی "دریای ژاپن" بوده و در پرانتز نام دوم "دریای شرق" درج می شود. از آنجائیکه اختلاف نظرهایی در مورد جزایر نام برده بین ایران و امارات متحده وجود دارد، هدف از توضیح "اشغال شده توسط ایران" (مورد ادعای امارات متحده عربی)، اشاره به این اختلاف نظرها بوده است.

اما بلاگرها و کاربران ایرانی اینترنت نیز بی کار ننشستند و دست به دفاع زدند. بمب-گوگلی که توسط پندار، یکی از بلاگرهای ایرانی، راه اندازی شد و از سوی هزاران بلاگر ایرانی مورد حمایت قرار گرفت، موفقیت آمیز بود. اگر در گوگل به دنبال arabian gulf (خلیج عربی) می گشتید، در ابتدا و در بالای فهرست نتایج گوگل، متن ذیل را می یافتید:

خلیجی که به دنبالش هستید وجود خارجی ندارد. از عبارت "خلیج فارس" استفاده نمائید.

خلیجی که به دنبالش هستید در دسترس نمی باشد. هیچ خلیجی با این نام تاکنون وجود نداشته است. نام صحیح آن "خلیج فارس" می باشد که همواره فارس بوده، می باشد و خواهد بود.

(وب سایت مربوطه)

عکس العمل مشابهی نیز برای فیلم 300 وجود داشت. یک بمب-گوگلی برای فیلم 300 که در سایت هدف، هنرمندان آثار خود در ارتباط با تاریخ پرافتخار ایران را به نمایش گذاشتند.

(بمب-گوگلی به معنی انجام اقداماتی برای بالا بردن یک سایت اینترنتی در فهرست نتایج جستجوی گوگل می باشد، به طوری که با جستجو برای واژه های خاص در گوگل، سایت مورد نظر به عنوان اولین و یا یکی از اولین گزینه ها در فهرست نتایج گوگل درج گردد. این عمل معمولاً با دادن لینک به سایت هدف تحت عنوانی خاص از سوی تعداد زیادی سایت اینترنتی (از جمله وبلاگ) صورت می گیرد.)